Stránky

středa 22. května 2013

Jedovaté laky na nehty - co v nich škodí a jak se jim vyhnout

V zahraničí již několik let velké téma, u nás se o něm moc nepíše. Přinejlepším se sem tam objeví nenávistně laděný článek zaměřený proti asijským tržnicím, jako třeba tady u Protivné blondýny. A přitom si lak obsahující nebezpečné látky můžete koupit v každé drogerii. Jak to? Myslím, že je to proto, že se Češi teprve pomalu učí zvládat nakupovat jídlo a pro čtení etiket potravin ještě neměli čas začít zkoumat složení kosmetiky.

http://kingdomoftides.files.wordpress.com/2013/03/img_0577.jpg

Škodlivé látky v běžně prodávaných lacích

Jedná se především o formaldehyd, toluen a DBP (dibutyl ftalát) a jejich deriváty. Pokud jste dávali ve škole aspoň trochu pozor, už samotné názvy látek vám napovídají, že se jedná o toxiny. V EU jsou v jisté míře v kosmetice povolené, avšak jed v malé koncentraci je také jedovatý, a tak je lepší se mu prostě vyhnout.

Formaldehyd asi znáte jako konzervant pro uchovávání mrtvých těl. Avšak můžete ho najít i ve svém oblíbeném laku, žůžo, co? Na bezbarvých lacích Essence jsem tuhle viděla nalepené cedulky explicitně upozorňující na obsah této látky. Ale nekupte to, když je to tak levný! Formaldehyd je karcinogen a do laků se přidává, protože má vyrtvrzovací efekt a urychluje schnutí, takže vždy radši prozkoumejte složení laků, které tohle slibují. Pokud tam složení nebude, radši si ho nekupujte.

Toluen je v Česku oblíbený u jisté zájmové skupiny pro jeho halucinogenní účinky. Bohužel jeho fanoušci na světě nepobývají dlouho a při pitvách se u nich zaznamenává výrazné odbourání mozkové tkáně. Mňam, šup s tím na nehty! I v malém množství může mít vliv na centrální nervový systém a způsobovat závratě a nevolnosti.

DBP dělá laky pružnějšími a odolnějšími vůči odštěpování. Se stejným účinkem používá třeba Rimmel lycru, která na rozdíl od ftalátů není karcinogenní. DBP pak má ještě jednu speciální schopnost, kterou je poškození plodu v prenatálním stádiu.

Tak co? Máte ještě chuť si pořídit hromadu levných laků? Nebo dáte radši přednost bezpečnější cestě?

http://decodemode.com/uploads/2012/11/OPI-nails.jpg

Jaké značky jsou v pořádku?

Jak jsem už psala, v zahraničí jsou toxiny v lacích na nehty velké téma a pro laky, které neobsahují tyto tři látky se zažil pojem 3 free. Existují dokonce i 5 free laky, které neobsahují ještě další dva potenciálně nebezpečné deriváty výše zmíněných látek. Které to tedy jsou? Překvapivě jsou mezi nimi i levnější značky, které si na svém složení nedělají PR, i když by mohly.

5 free laky

Dior
Givenchy
Chanel
L'Oréal
Revlon
Spa Ritual

3 free laky

Avon
Essie
China Glaze
Illamasqua
MAC
Maybelline
NARS
O.P.I
Orly
Rimmel

http://s4.favim.com/orig/48/cute-chanel-stickers-on-a-black-nail-polish-Favim.com-462900.jpg

Pokud se vám nechce hledat složení, můžete se řídit jednoduchým pravidlem - čím dražší, tím menší pravděpodobnost obsahu toxinů. Avšak i v mém seznamu lze vybrat cenově dostupnou kosmetiku, která vás nezruinuje. Pokud vám nestačí, googlujte v angličtině, informací je na internetu dost a dost, jenom ne na tom českém.

Možná se pletu, ale mají vůbec výrobci a dovozci kosmetiky povinnost na všechny produkty dávat seznam obsažených složek? Často mi tam chybí.

16 komentářů:

  1. Tohle je hodně zajímavý článek :-) Koukla jsem se na svůj průhledný essence a fakt to tam je. Asi proberu a nakoupím nové :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky. :) A rozhodnutí nakoupit nové schvaluju, formaldehyd patří do kádě s mrtvolama a ne na nehty.

      Vymazat
    2. Jsem chemik a k tomu ještě zaměřen na průmysl kosmetický, potravinářský i průmyslový ;) a tyhle chemikálie jsou i ve vašich mýdlech, pracích prášcích, především. Horší je prací prášek jak lak na nehty. Toluen se používá všude i ve vašich pleťových vodách od různých značek. Co se týče essence.. Ženy si stěžovali na drahou kosmetiku, na kterou nemají, protože jsou buď drahé pro rodinný rozpočet a na druhou stranu, studentky na ně neměli. Značka Essence, je jen levná kosmetika. Nemůžete čekat od nízké ceny zázraky.

      Vymazat
    3. Miss Sporty je na tom stejně, že? :D

      Vymazat
  2. Díky za poučný článek :). Asi jsem za vodou, dopotřebovala jsem červený China glaze, koupila jsem si za něj jako náhradu lak od L´oréalu a můj další nejoblíbenější lak je od Rimmelu. Honem jsem ale kontrolovala složení svého oblíbeného better than gel nails krycího laku od essence a zdá se být v pořádku. Uf :). Díky za přehledné shrnutí, asi bych neměla chuť to sama hledat.

    bourjoisgirl.blosgspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky díky. :) Pro anglický internet to není dávno nic nového. Možná by bylo fajn zjistit, jak na tom jsou české značky, asi to o víkendu omrknu.

      Vymazat
  3. Ještě by v tom seznamu mohla být Zoya, která si na tom zakládá.
    A u toto OPI bych polemizovala - pokud si to objednáte z USA, vůbec není nic z toho zaručeno, tam platí jiná legislativa, je tam dovoleno mnohem více než v EU. Hodně firem má proto dvě divize, pro USA a pro EU s trochu jiným složením.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář a doplnění. :)

      Ad. americký a evropský trh - nejvíc kvůli toxinům v lacích mrčí právě Američanky, nejnověji třeba Michelle Phan, takže bych si dávala pozor spíš na ty evropské. A konkrétně O.P.I můžu posoudit dobře, mám jich plné šuple a některé jsou koupené tady a některé objednané z USA. Teď jsem to znova okoukla a jsou všechny v pořádku. Jenom jsem vygooglovala, že dřív v některých býval formaldehyd, ale už ho tam nedávají.

      Vymazat
  4. Článok sa mi páči, určite je prínosný, ale z akých zdrojov si čerpala? Na nete sa dajú nájsť rôzne zoznamy. Čo tento http://www.inspirationail.com/5-free-varnish/ ?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdroje jsem neuvedla, protože jsem toho na toto téma za poslední rok přečetla hromadu a nejen na netu. O jedovatosti těchto konkrétních látek jsem se učila na střední škole v chemii. :)

      Seznam jsem dávala dohromady tak, že jsem googlovala hesla "3 free" a "5 free" a značku jsem uvedla jen tehdy, pokud jsem ji našla na nejméně 3 seznamech z prvních 10 stránek, které mi Google vyhledal. A ty, co mám doma, jsem ještě okoukla naživo.

      Ten seznam, co jsi mi poslala, se mi moc nezdá. Hlavně kvůli Catrice a Essence, které jsem šla zkoumat do drogerie a ve složení měly formaldehyd a ftaláty. Prověřila bych si ho ještě dalším průzkumem, být tebou. :)

      Snad jsem odpověděla dostačujícím způsobem. Díky za zájem a přeju hezký den. :)

      Vymazat
    2. Ďakujem za odpoveď :)
      Je pravda, že v oblasti zloženia taká vzdelaná nie som, ale tiež sa chystám si aspoň niečo naštudovať.
      U Essence som práve toluén a formaldehyd nenašla(myslím, že bude len v tých priehľadných lakoch, ak je tam špeciálne uvedený), ale je pravda, že som sa nezamerala na ftaláty. Rovnako, keď Catrice na svojej stránke uvedie, že ich laky neobsahujú formaldehyd, toluén a zmäkčovadlá, zapôsobí to na mňa ako laika dobre a ďalej už nepátram. Škoda, zjavne by som mala.
      Skúsim sa teda zamerať na značky z tvojho zoznamu a ešte ma napadá otázka: Nemáš tip na nejaký šikovný top coat, ktorý urýchľuje schnutie a neobsahuje tieto sajrajty? Seche Vite som zavrhla hneď, ale teraz som zistila, že ani Four Season na tom nie je veľmi dobre.
      Ešte raz vďaka :)

      Vymazat
    3. Jako top coat používám trapně jen bezbarvý Rimmel s lycrou, urychlovač schnutí jsem ještě nezkoušela, nějak na to nevěřím. Ale až mi dojde (za dlouho), asi půjdu do O.P.I, zatím jsem s touhle značkou maximálně spokojená a miluju nákupy v Sephoře.

      Vymazat
  5. Já věděla proč mám ráda Rimmel :-) Zajímalo by mě jak je na tom Gabriela Salvette, ještě budu muset pohledat.

    OdpovědětVymazat
  6. Parádny článok, sama som si všimla, že laky musia byť riadna zmes toho najškodlivejšieho, neustále lakovanie a odlakovanie mi spustilo proces štiepenia nechtov, ktorý som nevedela nijako zastaviť, teraz sa snažím lakovať si nechty čo možno najmenej. A vďaka tomuto článku aj viem, ktorým značkám môžem v oblasti lakov dôverovať.
    Bianka

    OdpovědětVymazat
  7. Spa Ritual - jediná značka ze zmíněných, která je držitelem Cruelty free certifikátu. Asi je to prioritách. Já osobně si dám radši na nehty něco s jedem (který je v dnešní době téměř všude, přinejmenším ho "jen" dýcháme), pro mě cenově dostupného a (hlavně) testovaného humánním způsobem. Ale jak říkám, záleží na hodnotách.

    OdpovědětVymazat
  8. Já teda nad tímto nikdy vlastně moc nepřemýšlela. O tom, že některé laky by mohly být nebezpečné už jsem ale párkrát četla. Já už roky používám právě zmíněný lak na nehty OPI a musím říct, že s tím jsem zatím spokojená. Je navíc dobré vědět, že patří mezi ty bezpečné.

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za vaše komentáře. :)