Stránky

neděle 3. března 2013

Víkendové hrátky s dýní

Rozhodla jsem se dneska ještě připsat o tom, jak jsem teď o víkendu vařila. Jednak aby bylo vidět, že dělám i jiné věci, než jen sleduju, co na sebe napatlat a taky proto, že jsem na sebe hrozně pyšná, jak se mi to hezky povedlo. :)

Máme dýně. Je jich spousta. Vypěstovala je tchýně (rým!), jelikož má zahrádku a my jsme měli loni semínka z jedné moc dobré, muškátové. Semínka se ujala, neb byla zasazena přímo doprostřed kompostu a poblázněně vyrostla a vzala útokem strom, na kterém pak jejich plody spokojeně zrály. Kdo nevěří, ať si rozklikne fotku. :) Na podzim se sklízely a v únoru konečně dozrály. Jsou výborné, sice se musí loupat, ale kam se na tu chuť hrabe třeba dýně hokkaido, na kterou hipstři s fúdbloggískama nedají dopustit.



Rozhodla jsem se pro tříchodové menu, na které padla dvoukilová dýně. Přípravu apod. jsem nefotila, protože mám takové tušení, že to stejně zas až tak moc nikoho nezajímá. :) Dělala jsem krémovou dýňovou polévku, kuřecí plátek s dýňovým rizotem a dýňové muffiny. Jako základ pro polévku a hlavní jídlo mi posloužila pečená dýně.


Pečená dýně

Dýni jsem oloupala, vydlabala a rozkrájela na zhruba 3centimetrové plátky, které jsem položila na plech vystlaný pečícím papírem. Pokapala jsem ho olivovým olejem, osolila a opepřila čerstvým pepřem z mlýnku. Pekla jsem 30 minut na 180 stupňů. Takto připravená dýně se dá normálně jíst a je moc dobrá upečená s čerstvými bylinkami, třeba s tymiánem nebo rozmarýnem.


Krémová dýňová polévka

Ingredience:
- vývar (masový nebo zeleninový)
- pečená dýně (viz předchozí recept)
- trocha smetany na zjemnění
- parmazánové hobliny
- čerstvé bylinky
- sůl a pepř

(Fotku sem radši nedám, připomíná hodně věcí, ale polévka to bohužel není.)

Upečenou dýni jsem hodila do hrnce, zalila vývarem a pár minut povařila. Pak jsem ji rozmixovala tyčovým mixérem dohladka. Na zjemnění jsem použila trochu smetany (35%, ale stačí jí opravdu málo), osolila, opepřila, přidala čerstvý tymián a těsně před podáváním jsem do talířů přihodila trochu parmazánu. Jednoduché a přitom vynikající.

Dýňové rizoto s kuřecím plátkem

Ingredience:
- šalotka
- máslo
- KVALITNÍ bílé víno
- vývar (já měla kuřecí)
- rýže na rizoto (měla jsem carnaroli)
- parmazán
- pečená dýně
- čerstvé bylinky
- sůl a pepř

- kuřecí prsa
- máslo
- bylinky
- sůl a pepř
- bílé víno


Vím, že fotka nevypadá moc vábně, ale nejsem žádná fůdstájlistka a bylo to dobré, věřte mi, fakt!

- Rizoto se dělá úplně klasicky. Nejprve se na másle nebo na jiném tuku opeče šalotka. Pak se k ní přidá rýže, která se opéká, dokud na povrchu nezprůhlední. To celé se pak zaleje bílým vínem a dělá to super efekt - víno se rychle odpařuje a syčí to a já si připadám jako děsný profík. V receptech se uvádí, že na 4 porce se dává deci vína, já mám radši, když je ho tam víc. Na tomto místě bych chtěla zdůraznit, že se na víně při vařeni rozhodně nevyplatí šetřit. Čím lepší víno použijete, tím lepší vaše jídlo bude. A samozřejmě to platí i naopak. Bydlenka z mimibazoše si bude čvachtat i z rizota z krabičáku, já jsem frfňa a použila jsem Pálavu za 300 Kč a bylo to epesní. To jsou ale extrémy a víno z vinotéky za méně než 100 Kč určitě taky poslouží dobře.
- Poté, co se víno odpaří, doléváte vývar. Vždycky zalijete a mícháte, dokud se neodpaří. A pořád dokola. Opruz. A nesmíte přestat míchat, jinak se to celé připeče a je to v háji. Po zhruba 12 minutách začne rýže měknout a musíte vychytat moment, kdy přestat, aby zůstala al dente a nerozvařila se na srajdu. Tento moment se nedá poznat jinak než praxí. Zhruba 2 minuty před koncem vaření přidejte bylinky, já jsem použila citronový tymián a šalvěj, neb je mají zrovna v Globusu. Po odstavení z plamene do rizota přidejte parmazán a pečenou dýni nakrájenou na drobné kostičky.
- Co se mě týče, mně by toto na oběd stačilo. Ale jelikož jsem musela krmit svého drahého, který je určitě přímým potomkem lovců mamutů, musela jsem k tomu ještě přidat maso. Kuře jsem rozkrájela a rozklepla a opekla zprudka na másle se solí a pepřem a bylinkami a když se mi to připékalo k pánvi, odlepila jsem to tím dobrým vínem.

Dýňové muffiny

Muffiny už na blozích nejsou tak in, doufám, že ty moje alespoň ironicky ocení nějaký hipster. :)

Ingredience:
- 220g mouky (dala jsem polohrubou)
- 130g cukru (já dělala z třtinového)
- bio vanilkový cukr
- 2 bio vejce
- 250 ml smetany
- 4 lžíce slunečnicového oleje
- 2 lžíce dýňového oleje
- prdopeč
- 2 šálky vařené dýně nasekané na kostičky
- hrst sušených brusinek

Všechno smícháme dohromady, plníme košíčky položené ve formě a pečeme 20 minut na 200 stupňů. Jasné jak facka. :)


A co jste vařili vy? Vaříte? Čte to tu někdo? Jsem trapná? Pardon... :)

6 komentářů:

  1. Já to čtu, nejsi trapná, jsi šikovná. O tomto druhu dýně čtu poprvé, a velmi mě zaujala. Menu vypadá velice dobře! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kdybys chtěla semínka, pošli mi na mail adresu. Roste to jako z vody, stačí sehnat někoho se zahrádkou a máš luxusní biodýně skoro zadarmo. Tyhle byly ze semínek z dýně, kterou jsme koupili v Intersparu za 70 Kč, no neber to. Naše pěstitelka (tchýně) bude sázet příští víkend. :)

      Vymazat
  2. Miluju dýni!! Něco Ti sem přidám ;) Dýňové zelí - je úžasné a strašně dobré a s pečeným kuřátke a s domácím hrníčkovým knedlíkem.. mňam! A přitom je to hrozně jednoduché - nastrouháme dýni a dusíme ji do změknutí - udělá se z toho kašička, ta se dochutí (nelepší je na to podravka - já vím, ale tak si ji pamatuju z dětsvví a bylo to moc fajn =): Teď už však jen dochucuju solí a ani nezahušťuju. Kdybyss přece jen chtěla, nejlepší je to nastrouhanou bramborou ;)
    Jo a taky ji mám hrozně ráda obědovém CDD (co dům dal) - nakrájenou na měsíčky s kusy kuřete, s půlkami brambor, štvrtkami cibule, mrkvemi, pórkém - prostě CDD a vše na velké kusy. Jen se posolí, dávám tam ještě bylinky, které mi přijdou pod ruku a všechno upeču. Jo a moc dobrá je tam na kusy slanina ;)
    Ježiši, já si snad po tomto komentu budu muset něco uvařit - a vtomto vedru!! =D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ukládám. :) Cos uvařila? :) Já jdu teprve na snídani a dám si syrníky se zakysanou smetanou, kdybys potřebovala inspirovat. :)

      Vymazat
  3. co to je syrník?? =D jasně, na papání beru inspirace kdykoli ;) neuvařila, zatím ani nesnídala, dneska je to co do gurmánství smutné =(

    OdpovědětVymazat

Jsem moc ráda za vaše komentáře. :)